Співак-виконавець

Оперний театр, як і драматичний, неможливий без актора, актора-співака. Саме його творчістю, саме завдяки таланту, майстерності і праці, створюються різні людські долі і характери. Але робота актора-співака над втіленням образу оперного героя на сцені дещо відрізняється від роботи драматичного актора: в ній переважає, стає основним – спів.

Поговоримо про голоси…

Спів в музиці

Співочий голос нерідко є носієм певного характеру. Високі жіночі голоси з м’яким, ніжним тембром – сопрано – втілюють образи молодих героїнь з ліричним складом душі. Такими стали: Людмила в опері М. І. Глінки «Руслан і Людмила», Тетяна в опері П. І. Чайковського «Євгеній Онєгін», Арюн-Гохон в опері М. Фролова «Енхе-Булат Батор».

Більш драматичні образи або образи героїнь старшого віку співають співачки з низьким голосом – меццо-сопрано і контральто: чарівниця Наїна в «Руслані і Людмилі», няня в «Євгенії Онєгіні», дружина Галсана в «Чудесному скарбі».

Ліричні чоловічі партії доручають тенорам з м’яким, високим тембром. Такими є: Ленський, Володимир Дубровський, царевич Гвндон. Більш активні і драматичні характери – драматичним тенорам і баритонам: Остап, Муса Джаліль, Олег Кошовий. Чоловічі партії старшого покоління – Тарас Бульба, цар Салтан, Галсан, старий Дубровський – співають баси.

Однак не слід думати, що певні голоси завжди пов’язані з певними характерами. Різноманіття людських натур невичерпно, і його не можна звести до декількох типів співочих голосів. Тому однаковим голосам композитори віддають і абсолютно різні за характером ролі.

Наприклад, в опері Мейтуса «Молода гвардія» партії Олега Кошового, Вані Земнухова і гестапівця Брюкнера співають баритони; в опері «Казка про царя Салтана» Царицю Мілітрісе, Царівну Лебідь і кухарку співають сопрано.

Ф. І. Шаляпін в опері «Князь Ігор» співав дві партії: нахабного, нічого ганебного російського князя Галицького і жорстокого, самовпевненого половецького хана Кончака.

Вокальні номери в опері

академічний оперний спів

У нерозривному союзі зі словом і сценічною дією співак розкриває характери, думки, почуття свого героя, які виявляються в вокальних жанрах: речитативі, арії і її різновидах: каватину, аріозо, романсі, пісні.

Речитатив, або співуча декламація, близький до людської мови. Його роль – роз’яснювати, що відбувається на сцені, просувати сюжетну дію. Арії майже завжди передує речитатив.

Арія – в драматичному театрі їй відповідає монолог – це один з головних епізодів в опері, який найбільш яскраво характеризує героя, створює як би його музичний портрет. З арії ми дізнаємося про думки, почуття, душевний світ героя.

Мелодика арії більш розвинена, розспівана, ніж речитатив. Арія – закінчена музична форма, зазвичай тричастинна, в якій розкривається музичний образ героя, повно виявляються вокально-голосові данні співака.

Тому в концертах, по радіо і телебаченню часто виконуються арії як окремий концертний номер. Дивовижно влучні арії-портрети створив композитор Р. Н. Щедрін в опері «Мертві душі». У створенні сатиричних характеристик головних героїв велике значення має виразність окремих музичних інструментів симфонічного оркестру.

Ми з вами говорили про те, як композитор виявляє характер свого героя в музиці (в оркестрових епізодах, в вокальних формах). Але ж виконавець-співак не тільки точно слідує тому, що написано композитором, але вносить своє розуміння ролі, логіки поведінки героя.

У світовій оперній літературі є цілий ряд персонажів, які назавжди злилися з тим чином, який створив актор. Таких образів багато, створених Ф. І. Шаляпіним, Л. В. Собінова, А. В. Нежданової, Н. А. Обуховим.

Залишити коментар

Яндекс.Метрика

apteka mujchine for man ukonkemerovo woditely driver.