Напевно не має в світі людини, яка б не чула слово «гама» та не знала, що воно означає. Цікаво, що, зазвичай, це слово викликає негативні емоції. Але чому ці музичні вправи заслужили на таке ставлення? Причини можуть бути найрізноманітніші. Наприклад, хтось в дитинстві навчався в музичній школі і в пам’яті залишились неприємні спогади, хтось чув про них від друзів та знайомих і тому подібне.
Гама – теоретичний аспект
Отже, як бути, якщо хочеться оволодіти грою на фортепіано або іншому музичному інструменті, але не хочеться грати гами? Для цього потрібно, взагалі розібратися, що таке гами і з чим їх «їдять». Гама – це звукоряд ладу в межах октави від тоніки до тоніки. Тобто, це звуки, які йдуть від певної ноти до її повторення. Розрізняють гами двох основних видів:
- Мажорна.
- Мінорна.
Виходячи з цього, кожна гама має певну зафіксовану будову: півтон – це найменша відстань між двома звуками; тон – це два півтони. Мажорна гама має таку будову: два тони, півтон, три тони, півтон (тон, тон, півтон, тон, тон, тон, півтон). Мінорна: тон, півтон, два тони, пітон, два тони (тон, півтон, тон, тон, півтон, тон, тон). Щоб зберегти структуру гам використовують знаки альтерації.
Вплив гам на виконавця
Добре, з теорією, начебто, розібрались, а на практиці багато хто скаже, що можна обійтися і без цих важких і дуже нудних гам. І, дійсно, вони будуть праві, без них можна жити і вчитись. Але навіщо ускладнювати собі життя, створювати велосипед, якщо вже є діючі вправи, які допомагають покращити навики гри на інструменті!?
Кожна людина погодиться, що для того, щоб досягнути чогось більшого, необхідно починати з простого, елементарного і найменшого. Так само і гами – це найкраще та розповсюджене тренування для рук та пальців. Під час програвання гам напрацьовується і відточується техніка гри, чітка послідовність пальців, швидкість та рівність гри на будь-якому музичному інструменті.
Завдяки розучуванню гам можна більше дізнатися про всі музичні характеристики та технічні можливості свого інструменту, звикнути до нього і тим самим покращити свою майстерність. Також відбувається ознайомлення з музичними формулами гри на музичному інструменті. Цей процес, в певній мірі, можна порівняти з математикою, створюється своєрідна «музична таблиця множення».
Поради, щодо освоєння гам
Щоденні тренування – це постулат у вивченні та освоєнні гам. Для початку не треба грати гами на декілька октав та двома руками. Почніть з простішого – гра однією рукою, спочатку правою, потім лівою гами на одну або дві октави. Пізніше необхідно об’єднати дві руки. Після цього треба збільшити діапазон гами (задіяти більшу кількість октав) – зазвичай, грають 4 октави.
Не забувайте про аплікатуру, тобто чергування зручних пальців. Одразу необхідно ставити правильні пальці у правильній послідовності. Надалі це допоможе уникнути помилок та зупинок під час виконання гам вже у швидкому темпі. Без цих тренувань не було б відомих музикантів-виконавців, що увійшли в історію!
Також необхідно звернути увагу на якість виконання гам – звуки поєднувати між собою (legato), не розривати єдину лінію, з часом додати динаміку (від піано до форте під час руху вгору, тобто зробити кульмінацію та потім знову повернутися до піано під час руху вниз). Ще для якісного відпрацювання гам використовують найрізноманітніші динамічні відтінки, ритмічні малюнки і т. д.
Найголовніше у вивченні гам є ціль. Якщо кожен день приділяти розучуванню та відточенню майстерності за допомогою гам хоча б десять хвилин результати не змусять довго на себе чекати. Приємним бонусом стане також усвідомлення того, що гами допомагають розвити музичний слух та відчуття ритму!
Немає коментарів