Того, хто пише музику, називають композитором. Композитори складають послідовність звуків так, щоб вийшла музика. Запис усіх голосів (партій) інструментів музичного твору, призначеного для колективу виконавців, називається партитурою (іт. partitura — буквально «розділення», «розподіл»).
Свій рядок у партитурі має кожна група інструментів; рядки, розташовані один під одним і з’єднані вертикальними відрізками, — тактовими рисками.
Запис та фіксація музики в партитурах
В сучасних партитурах групи інструментів записують так — на верхніх рядках фіксують партії дерев’яних духових інструментів у такій послідовності: флейти, гобої, кларнети, фаготи. Нижче йдуть партії мідних духових інструментів: валторн, труб, тромбонів, туб; ще нижче — ударних інструментів. На останніх рядках розміщують партії струнних інструментів — скрипок, альтів, віолончелей, контрабасів.
Якщо у творі композитор використовує арфу, фортепіано і орган, то їхні партії записуються над групою струнних. Голоси солістів і хору, наприклад в опері, розташовують над рядками скрипок.
Склад сучасного симфонічного оркестру
Найбільшим щодо складу найбагатшим щодо своїх можливостей є симфонічний оркестр, призначений для концертного виконання оркестрової музики. Симфонічний оркестр, у сучасному його вигляді, склався не відразу, а в результаті тривалого історичного процесу.
Саме слово «оркестр» походить від грецького слова «орхестра» — так називався в античній Греції майданчик перед театральною сценою. На орхестру виходив хор, а згодом на цьому ж місці почала розташовуватися група музикантів, яка і почала називатися оркестром.
Невдовзі цей термін набув більш широкого значення і став позначати не тільки групу музикантів театру, але й будь-який великий колектив музикантів-інструменталістів.
Виникли симфонічні оркестри на початку XVII ст. їх поява пов’язана з народженням опери й інструментального концерту, для яких була необхідна значна кількість виконавців. У сучасному великому симфонічному оркестрі грають від п’ятдесяти до сімдесяти п’яти людей (іноді й більше).
Склад оркестру, як оперного, так і того, який пізніше стали називати симфонічним, до останніх десятиріч XVIII ст. не був точно фіксованим, а повністю великий симфонічний оркестр сформувався в середині XIX ст.
В театрі він визначався вимогами даного спектаклю, в концертному залі — складом музикантів, що перебували на службі в даній «капелі». Лише у творчості композиторів кінця XVIII ст. — Гайдна і Моцарта – остаточно завершився відбір інструментів оркестру і було знайдено найкраще їх співвідношення.
Інструменти оркестру можна поділити на чотири основні групи:
- Струнні (арфа, скрипка, альт, віолончель, контрабас).
- Духові (поздовжня флейта, поперечна флейта, фагот, гобой, кларнет, труба, валторна, туба, тромбон).
- Клавішні (клавікорд, клавесин, рояль, піаніно, англійський верджинел, орган).
- Ударні (маракаси, тарілки, ксилофон, великий барабан, тамтам, оркестрові литаври).
Різні способи створення музики
Кожний композитор працює по-своєму. Деякі пишуть музику, сидячи за фортепіано; інші складають мелодії в думках. Автори пісень часто починають роботу зі слів пісень (віршів), а потім пишуть на ці вірші музику. Деякі композитори експериментують з електронними інструментами і працюють у студіях з комп’ютерами.
Цікавий приклад можна знайти у творчості англійського композитора Бенджаміна Бріттена. У 1945 р. він одержав замовлення від міністерства освіти Великої Британії написати музику до навчального кінофільму «Інструменти оркестру».
Так народився один з найоригінальніших і найдотепніших творів композитора: «Путівник…», який часто називають «енциклопедією оркестру». Почувши голос інструмента, кожний створює свій образ чи просто насолоджується звучанням одного величезного інструмента — оркестру.
One Comment