Як підібрати мелодію на слух?

Це питання досить часто зустрічається в інтернеті, тому що кожен музикант-початківець мріє навчитися швидко підбирати улюблені мелодії. Але, якщо мова йде про сучасну музику, то найчастіше знайти будь які ноти або акорди неможливо, а так хочеться радувати оточуючих популярними хітами. В той самий час для більшості новачків це здається майстерністю, якої звичайному смертному ніколи не досягти.

Проте чи насправді так важко навчитися підбирати мелодію на слух? Які для цього потрібні якості музиканту та у якому напрямку потрібно їх розвивати? Чи необхідна для цього взагалі музична освіта та невже цьому навчають у музичній школі? Отже давайте спробуємо прислухатися до порад професіоналів та розібратися в цьому питанні.

Підбираємо мелодію на слух

Корисні поради від професіоналів

В музичних школах підбирати мелодію не вчать — в цьому немає потреби. Там у шані академічний підхід та усе що чекає молодого музиканта — величезний обсяг теоретичної літератури. А якщо вам потрібно зараз?

Почнемо з найголовнішого: чи зможе навчитися цьому людина без будь-яких здібностей та хоча б інтуїтивного розуміння ритму, мелодики та гармонії? Авжеж ні. Але тому, хто має «чутливе вухо» та бажає вчитися, нічого не завадить — це відносно не складно. Тож розберемо процес підготовки для підбору мелодії на слух покроково.

  • Для початку треба визначити до якого типу належить вибрана мелодія: до одноголосної чи багатоголосної? «Чиста» одноголосна мелодія не потребує попередньої підготовки, а ось багатоголосну треба «очистити» від акомпанементу у вигляді допоміжних партій, наприклад ударних, басу, тощо. Тобто перша необхідна навичка – вміти «розкласти» мелодію на простіші складові.
  • Також бажано вміти чути лад та його ступені. Авжеж можна покластися на механічний підбір, та сидіти над інструментом допоки навмання не здобудете необхідні «складові», але якщо ви можете визначити лади на слух, інструмент на цьому етапі вам буде не потрібен.
  • Завдяки тому, що у основі кожної мелодії лежить ритмічний малюнок, без вміння впізнавати та розподіляти ритмічні структури досягнути поставленої мети буде важко. Ритмічні структури діляться на три базові групи: дворазові, триразові та умовні, і потрібно, щоб той, хто підбирає мелодію, міг відрізняти їх між собою. Сюди ж відноситься й вміння визначати розмір мелодії, без чого неможливе правильне розуміння ритму.
  • Далі йде навик, що потребує деякого досвіду, однак з нем прийде остаточне розуміння, що нічого неможливого немає. Мова йде про розуміння структури мелодії до якої належать вміння чути музичні фрази, мотиви та усвідомлювати їх взаємодію; вирізняти розширення та стиснення, варіації та секвенції. Якщо ви вмієте це, то теоретично спроможні після першого ж прослуховування запам’ятати мелодію та вам залишиться лише її награти.
Як підбирати мелодію на слух
  • Досить важливий також навик миттєво чути інтервали. Це швидше допоміжна умова — можна покладатися на власне відчуття ладу, але чуття на інтервали допомагає контролювати точність сприйняття та пришвидшує процес перекладу звуків у ноти.
  • До тієї ж категорії «необов’язкових зручностей» відноситься й наступна якість, яка значно сприятиме музиканту, що хоче підібрати мелодію. Мова йде про навичку чути та розрізняти гармонії. Для нашого головного завдання це начебто не є необхідністю, проте існує декілька нюансів: наприклад досить часто у мелодичних лініях використовується арпеджіо акордів, розуміння яких допомагає краще аналізувати та запам’ятовувати структуру мелодії.

Ну і насамкінець треба сказати про найбільш очевидні, однак від того не менш важливі якості музиканта. По-перше, чим краще він розуміє свій інструмент, тим легше йому буде відтворити запам’ятовану мелодію, або ж навіть підібрати «вручну». По-друге, йому потрібне терпіння, без якого будь які поради та навички будуть марні.

Залишити коментар

Яндекс.Метрика