Методичні роботи

Класична музика

Говорячи про класичну музику, ми звичайно маємо на увазі музику, яку виконують на концертах, під час церковних служб, а також оперу і балет. Термін «класичний» застосовують також до музики, написаної в класичний період історії західного мистецтва, що продовжувався з 1750 по 1800 рік.

Західна класична музика — усього один з безлічі видів класичної музики народів світу. Наприклад, в Індії класичними вважаються твори, які виконувалися впродовж століть, але не були записані. В Японії класична придворна музика гегаку сягає корінням до 700-х років н. е.

На Заході найдавнішою музикою вважаються співи, що виконувалися в християнській церкві, починаючи з IX ст. Про музику, що існувала до IX ст., майже нічого не відомо, оскільки її не записували. Мистецтво співів набуло розквіту в XIII столітті. (більше…)

Детальніше ...

Народна музика

Люди в усьому світі пишуть і виконують музику. Одні види музики популярні в багатьох країнах, інші — тільки в окремих регіонах. Але хоч би якою була музика, вона допомагає людям відобразити свій внутрішній світ, зберегти культуру і вірування, вилити почуття.

Музика подібна мові: звуки різної висоти і тривалості звучання складають музичні фрази, ці фрази утворюють п’єси. Іноді музику називають спільною мовою, зрозумілою в усьому світі, поза як вона справляє однакове враження на людей незалежно від того, звідки вони родом. (більше…)

Детальніше ...

Музика і танець

Мистецтво виразного руху сягає своїм корінням у глибоку давнину. В усіх народів існували пісні-ігри, в яких рухи учасників ілюстрували слова пісень. У різних країнах існує багато пісень- ігор, пов’язаних з повсякденною працею. Наприклад, у землеробських народів є ігри, що зображають працю землероба: посів або збирання хліба, молотьбу тощо.

Національним танцем українського народу є гопак — своєрідне змагання між танцюристами. Гопак неодноразово використовувався в оперній і симфонічній музиці, при цьому не тільки українській, а й російській.

Увійшли до професійного мистецтва танці багатьох народів: білоруська «Лявониха», грузинський «Лекурі» (широко відомий під назвою лезгинки) та інші танці.

У кожного народу є танець, який для нього найбільш характерний, у якому виражені найістотніші сторони народного побуту. Полька — танець чеського походження, ритм польки ми знайдемо і в народних чеських та словацьких піснях. У ритмі мазурки виконується багато польських народних пісень, ліричних і жартівливих, веселих і сумних. (більше…)

Детальніше ...

Джазові стилі

 

Джаз народився в місті Новий Орлеан на початку XX ст. Музиканти почали поєднувати енергійні ритми, привезені рабами з Африки, з простими мелодіями і співзвуччями, які колоністи привезли з Європи. Цей стиль дістав назву «новоорлеанський джаз». Пізніше — «традиційний джаз».

Троє або четверо виконавців, що звичайно грають на тромбоні, трубі і кларнеті, підлаштовувалися під чіткий ритм, який відбивали ударні. В 20-х роках XX ст. джаз-бенди почали виконувати сольні номери. Найбільш відомим з ранніх музикантів-солістів був трубач Луї Армстронг. (більше…)

Детальніше ...

Монтсеррат Кабальє

Кабалье Монтсеррат (1933) — найвідоміша іспанська оперна співачка, виконавиця ста двадцяти п’яти оперних партій. Кавалер католицького ордена Доньї Ісабель і Хреста Командора мистецтв і літератури. Є послом Миру, Послом доброї волі ЮНЕСКО. За добродійну діяльність і допомогу в розв’язанні екологічних і гуманітарних проблем їй присуджено звання почесного доктора Політехнічного університету Валенсії і Російського хіміко-технологічного університету ім. Д. І. Менделєєва. (більше…)

Детальніше ...

Церковна музика

У Візантії важливу роль відігравала церковна музика. За біблійним переказом, староєврейський цар Давид «розчув спів небес» і передав небесні славослів’я людям. Псалми царя Давида, дивні за формою звернення до Бога, увійшли до християнської церковної служби.
Тексти візантійських співів містили не тільки ці стародавні зразки поезії, але й нові, створені християнськими поетами-гімнографами (від грецьк. «хімнос» — «урочиста пісня» і «графо» — «пишу»).
Серед жанрів церковної музики перевагу віддавали канону і тропарю. Канон (від грецьк. «канон» — «зразок», «правило») — музично-поетична композиція з дев’яти розділів, що включала теми покаяння і прославляння. Тропар — хвалебний спів, який писався до свята або урочистої події, але не як самостійний твір, а як частина великого твору. Кожному музичному жанру відводилося певне місце в богослужінні. (більше…)

Детальніше ...

Зарубіжна музика ХХ ст.

На перший погляд може здатися, ніби між музичним мистецтвом XX ст. і всіма попередніми лежить прірва — такі великі відмінності у звуковому образі творів. Насправді у XX ст., як і в будь-які інші епохи, музика точно відображала емоційне і духовне життя людей.
Порівняно з попередніми століттями темп життя людини швидшав, її ритм ставав більш жорстким і напруженим. Трагічні повороти історії — війни, революції, тоталітарні режими, поява ядерної зброї — не тільки загострили душевні суперечності, властиві людям в усі часи, але й поставили людство на межу знищення. Саме тому тема протистояння життю і смерті стала ключовою в музиці XX ст.
Не менш важливою виявилася для мистецтва і проблема самопізнання особи. До музики увійшов таємний і дивний світ снів, неусвідомлених бажань і інстинктів. Новий зміст вимагав нових форм, і багато композиторів дійшли ідеї радикального оновлення музичної мови. (більше…)

Детальніше ...

Вокальна музика в музичному мистецтві

Вокальна музика — музика для голосу — найстародавніший вид музичного мистецтва, «ровесниця» мови. На зорі існування людського суспільства, тоді ж, коли людина навчилася застосовувати звуки мови як засіб для спілкування з іншими людьми, виникли і перші примітивні форми вокальної музики, тісно пов’язані з самими формами існування первісних племен. Це були пастушачі заклики, мисливські або військові кличі, вигукування, що об’єднували зусилля людей у сумісній праці. З цих вигукувань виникли згодом трудові пісні.
Уже тоді музика — і саме вокальна музика — супроводжувала людину протягом усього її життя. Матері співали немовлятам колисанки, пісня брала участь в іграх дітей і розвагах дорослих і, нарешті, люди оплакували втрату своїх близьких теж у піснях-голосіннях.
З тих далеких часів людство пройшло величезний, багатовіковий шлях. Але багато якнайдавніших форм вокальної музики продовжують жити в побуті і мистецтві цивілізованих народів і при цьому не як пережиток, а як природне вираження людських почуттів. До таких «безсмертних» форм вокальної музики належить, наприклад, колискова пісня. (більше…)

Детальніше ...

Музичні стилі. Поп-музика

У 50-х роках XX ст. поп-музикою (англ. pop music, від popular music — «популярна, загальнодоступна музика») називали рок-музику; пізніше ці поняття розділилися. Поп-музика — це розважальна масова музика, що використовує стилі, жанри і форми року. У цьому її відмінність від популярної музики в широкому значенні слова — найвідоміших, часто виконуваних творів (у тому числі симфонічних).
Провести межу між рок- і поп-музикою непросто, хоча на практиці будь-який прихильник музики легко відрізнить ці два полюси музичної культури. Рок-музика більш індивідуальна, для неї характерне прагнення до мелодійного, ритмічного, поетичного або виконавського новаторства.
Поп-музика орієнтується на усереднений смак, тому при створенні таких творів використовуються вже випробувані музичні стандарти. Проте будь-яке правило має винятки, і кращі представники поп-музики, такі як, наприклад, шведська група «АББА» (англ. ABBA — перші букви імен учасників групи) або австралійська «Бі Джіз» (англ. Боб Марлі Bee Gees), — це високопрофесійні музиканти, чиї композиції мають заслужену популярність. (більше…)

Детальніше ...

Музичні інструменти минулого

Під час розкопок стоянок первісної людини вчені нерідко знаходять у сусідстві з кам’яними сокирами і наконечниками стріл духові інструменти, зроблені з кісток тварин. У цих кістках просвердлені отвори; і це значить, що людина кам’яного віку вже додумалася, як витягувати з цього інструменту різні за висотою звуки, закриваючи і відкриваючи отвори.
А це говорить уже про певний розвиток музичної свідомості. Саме розвиток музичної свідомості був причиною того, що людина стала по-новому прислухатися до звуків навколишнього світу, і багато з того, що здавалося раніше їй простим шумом, стало для неї музикою. Вона навчилася відчувати музичні звуки з різних предметів, і вони зазвучали, заговорили, стали музичними інструментами. (більше…)

Детальніше ...
Яндекс.Метрика